PEUGEOT 605
Konstrukcyjnie "sześćsetpiątka" pamięta jeszcze lata 80. Przez długi czas największy z Peugeotów traktowany był przez Polaków nieco "po macoszemu". Popularność zdobył dopiero niedawno. Jak na duże auto jest stosunków niedrogi. Rozmiarami 4,7-metrowy Peugeot nie wyróżniał się od innych ówczesnych aut klasy średniej wyższej. Sporo miejsca w środku oraz duży bagażnik (ok. 500 l pojemności) to niewątpliwie walory modelu. Sylwetka nie szokował,zachowując cechy typowego "kanciastego" Peugeota z tamtego okresu. Wnętrze tego samochodu jest ergonomiczne, choć niektórzy z sondowanych przez nas użytkowników (podczas giełdy samochodowej w Poznaniu) narzekają na zbyt mała ilość miejsca z tylu. To właściwie jedyny zarzut dotyczący funkcjonalności auta, zresztą trochę "na wyrost". Peugeot 605 był przez 10 lat najbardziej luksusowym modelem tej marki. Praktycznie nie zmieniono kształtu nadwozia, dokonując jedynie "kosmetycznych" zabiegów. Więcej modyfikacji przeszła kabina auta ( nieco ja unowocześniono ), a także silnik. W pierwszych egzemplarzach stosowano motory gaźnikowe. W tym okresie szczególnie popularna była jednostka dwulitrowa 115KM (znana m.in. z modelu 405). Od początku w ofercie był tez 200-konny silnik sześcio-cylindrowy, tyleż dynamiczny co paliwożerny. Właściciele aut z ta jednostka napędowa mówią o średnim spalaniu na poziomie 12,5-13 l/100km. Zresztą, żadne ze stosowanych do napędu Peugeota benzynowych silników nie uchodzi za oszczędny. "Dwulitrowka" z ostatnich lat produkcji 605 tez potrzebowała srednioconajmniej9l/100km. Zupełnie inaczej przedstawia się sprawa z dieslami. W 605 stosowano 2,1-litrowy motor wysokoprężny, używany tez do napędu Citroena XM. Średnie spalanie użytkownicy tych aut określają na poziomie 6,5 -7,5 l/100km, co na ówczesne czasy było wynikiem bardzo dobrym. Z końcem 1994r. w ofercie pojawiły się tez egzemplarze z nowym turbo-dieslem o poj. 2446ccm ( nie wiadomo dlaczego, określanym jako 2,5 ). Miał on znacznie lepsze osiągi niż jednostka 2,1-litrowa ( do "setki" rozpędzał samochód o ponad sekund szybciej ), paląc praktycznie tyle samo. Największe "cięgi" zbierają silniki z pierwszego okresu produkcji. Trzech spośród dziesięciu uczestników naszej sondy było już w warsztacie z awaria układu chłodzenia ( wyciek płynu). Kiepskiej jakości były tez uszczelki ( m.in. pod miska olejowa ) o czym świadczą częste wycieki oleju. Jako dość wrażliwy oceniany jest układ zapłonowy Peugeota. Auto "lubi" zawodzić w najmniej spodziewanym momencie. Znacznie lepsze opinie zbierają samochody pochodzące z drugiej polowy lat90. Walorem Peugeota miało być świetne wyposażenie.Praktycznie od początku w aucie montowano układ antypoślizgowy, w krótkim czasie do standardowego pakietu weszły m.in. poduszka powietrzna, wspomaganie kierownicy oraz elektryczne sterowanie szyb i lusterek itp. Opcjonalnie montowano klimatyzacje, elektrycznie sterowany szyberdach... Gorzej było już z jakością poszczególnych , przydatnych w eksploatacji, elementów. W kilku lustrowanych przez nas egzemplarzach ABS był, ale tylko teoretycznie. -Ciągle psuje się , a ile razy można naprawiać? Dlatego już wole w ogóle go nie mieć - przyznał jeden z naszych rozmówców. Większość użytkowników miała już do czynienia z usterka któregoś z elementów mechanizmu sterowania centralnego zamka, otwierania i zamykania szyb, czy wysuwania anteny radiowej. Utyskiwali tez posiadacze najbardziej "wypasionych" aut z elektrycznie sterowanym szyberdachem, gdyż mechanizm sterowania często zawodził. W dwóch przypadkach po kilku miesiącach eksploatacji zepsuł się system klimatyzacyjny ( fabrycznie montowany tylko w najbogatszej wersji oznaczonej SV ) Nikt nie miał zastrzeżeń co do komfortu podróżowania Peugeotem. Auto świetnie radzi sobie na długich trasach. Wnętrze jest wygodne, a jakość wykonania poszczególnych detali w kabinie wyższa od od przeciętnej. Wysokie ceny zakupu "sześćsetpiątki" w salonach ( najtańsza wersja to wydatek ok. 100 tyś zł ) sprawiły, ze większość egzemplarzy sprzedawanych na giełdach to pochodzi z indywidualnego importu.Nikt nie miał zastrzeżeń co do komfortu podróżowania Peugeotem. Auto świetnie radzi sobie na długich trasach. Wnętrze jest wygodne, a jakość wykonania poszczególnych detali w kabinie wyższa od od przeciętnej. Wysokie ceny zakupu "sześćsetpiątki" w salonach ( najtańsza wersja to wydatek ok. 100 tyś zł ) sprawiły, ze większość egzemplarzy sprzedawanych na giełdach to pochodzi z indywidualnego importu. Auto należało do tych, które bardzo szybko tracą na wartości. Samochód z pierwszych lat produkcji można kupić za niewiele ponad 10 tyś zł , a najmłodsze egzemplarze za 35-37 tyś zł. Źródło : "Giełda Samochodowa" nr 49 , 20 czerwiec 2003
Peugeot 605 - opis modelu 2
Do czasu pojawienia się na rynku modelu 607, był najbardziej okazałą z limuzyn Peugeota. Mimo, iż miał opinię auta dość awaryjnego, przetrwał w salonach przez prawie 9 lat. Peugeot 605 pojawił się na rynku w 1990 r. Pierwotnie dostępny był z trzema silnikami: dwoma benzynowymi oraz jednym wysokoprężnym. Pierwszym z benzynowych był motor 2-litrowy o mocy 121 KM, drugim - silnik 3-litrowy, sześciocylindrowy (24V) o mocy 200 KM. Turbodiesel 2.0 generował prawie 110 KM. Paletę silników rozszerzano, wprowadzając też modyfikacje w jednostkach już stosowanych. Zmodernizowano m.in. czterocylindrowy, 2-litrowy silnik, zwiększając jego moc do 135 KM. Wprowadzono nową 2-litrówkę o mocy 150 KM. Ofertę silników diesla powiększono o motor 2,5-litrowy o ponad 130-konnej mocy, charakteryzujący się niewielkim (średnie zużycie ok. 7 l oleju na 100 km) "apetytem" na paliwo. Na początku lat 90. "sześćsetpiątka" uchodziła za jedną z najbardziej wygodnych europejskich limuzyn. Większość konkurentów mogła pozazdrościć jej komfortowego, świetnie tłumiącego nierówności na drodze, zawieszenia. Podkreślano doskonałą "organizację" wnętrza, zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach miejsca było bardzo dużo. Bagażnik - 500-litrowy.Silniki benzynowe były paliwożerne, nawet w przypadku auta z najmniejszym, 2-litrowym, należało liczyć się ze średnim spalaniem w granicach 9-10 litrów na 100 km. Większym powodzeniem cieszyły się diesle, niestety droższe przy zakupie w salonie. Już w dwa-trzy lata po rozpoczęciu sprzedaży, zaczęły ujawniać się problemy techniczne. Awarie skrzyni biegów, problemy z układem elektrycznym, "sypiące" się sprzęgło - to najczęstsze z usterek jawnianych w autach z lat 1990-94. Dochodziły do tego kłopoty z ABS-em oraz nadmierne z zużywanie się okładzin hamulcowych. W połowie lat 90., samochód standardowo wyposażany w dwie poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację, pełną "elektrykę" itp. prezentował się okazale. Jednak "605" trafiał w dorocznych rankingach do grona aut o najwyższych wskaźnikach awaryjności. Wysokie były także koszty serwisowania oraz napraw.Na rynku wtórnym pojawiają się niemal wyłącznie samochody pochodzące z prywatnego importu. Ceny, jak na auto z "wyższej półki", są niskie. Ośmio-dziewięciolatka z silnikiem benzynowym o poj. 3 litrów można kupić już za 12-16 tys. zł. Średnio o 3-4 tys. zł droższe są diesle z porównywalnym wyposażeniem. Za ok. 30 tys. zł można kupić auto 5-6-letnie.
Źródło : "Giełda Samochodowa" nr 73 , 14 wrzesień 2001
Peugeot 605 - opis modelu 3
Od połowy lat 70. swoje komfortowe limuzyny Peugeot oznaczał numerami powyżej liczby 600. Taki też jest Peugeot 605, którego produkcja rozpoczęła się przed dziesięciu laty. Peugeot 605 może śmiało konkurować z pojazdami spod znaku BMW, czy też Mercedesa. Dotyczy to zarówno komfortu, jak i dynamiki, a także elegancji. Peugeot 605, to klasyczny w formie sedan o dostojnej sylwetce. Nadwozie modelu 605 ma także cechy dynamiki, przez co auto może się podobać także miłośnikom szybkich, sportowych wozów. Dla porządku dodajmy, że nie brak także głosów, iż sylwetka Peugeota 605 jest zbyt zwalista. Wszystko rzecz gustu. Nie pozostawia natomiast wątpliwości ilość miejsca wewnątrz tego samochodu. Pod tym względem auto jest wyjątkowo wygodne i komfortowe. Do długich podróży kuszą nie tylko znakomite fotele, ale także regulowane zawieszenie. W zależności od potrzeb można wybrać ustawienie komfortowe lub sportowe. Wszystko odbywa się za pomocą elektronicznego układu uruchamianego jednym przyciskiem. Peugeot 605 może pełnić rolę auta rodzinnego, gdyż jego prawie 500-litrowy bagażnik z łatwością "połknie" pokaźną ilość bagaży. Peugeot 605 napędzany może być kilkoma silnikami. Warto jednak pamiętać, że w 1995 roku auto przeszło szereg modyfikacji. Dotyczyło to także silników. Jako że jest to rubryka dotycząca samochodów używanych, skupimy się na tych silnikach, które napędzały te auta do 1995 roku. Najmniejszą jednostką benzynową był czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 121 KM. Ten motor zapewnia zupełnie przyzwoite osiągi, przy dość umiarkowanym zużyciu paliwa. Mocniejszą jednostką jest sześciocylindrowy silnik o pojemności 3 litrów, wykonany w technice czterozaworowej. W tym przypadku pod maską auta jest 200 KM. Jednocześnie rośnie zużycie paliwa. W palecie silników jest także turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojemności 2,1 litra i mocy 109 KM. Ten silnik jest godny polecenia dla osób, które cenią sobie spokojną jazdę i nie lubią zbyt częstego tankowania. Silniki Peugeota 605 są dość trwałe i niezawodne.Nie stwierdza się poważniejszych usterek.
Model 605 wykazuje, jak na razie, bardzo dobrą odporność na ataki rdzy. To ważne, gdyż jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie, że samochody produkcji francuskiej są wyjątkowo podatne na korozję. Peugeot 605 ma wiele pomysłowych rozwiązań (regulowane zawieszenie), ale w przypadku awarii koszty naprawy mogą być bardzo wysokie. Składa się na to przede wszystkim cena części zamiennych, które są osiągalne tylko w serwisach. Podaż części używanych do Peugetów 605 jest praktycznie zerowa. Pojazdy wyprodukowane w latach 1989-1990 można kupić już za ok. 20-22 tys. zł. Auta z lat 1991-1992 kosztują ok. 25-28 tys. zł, natomiast z lat 1993-1994 - od 32 do 40 tys. zł. Źródło : "Giełda Samochodowa" nr 30 , 23 kwiecień 1999
Wariant prezydencki
Auta z francji słyną z komfortu jazdy. Flagowego Peugeota dotyczy to w stopniu najwyższym. Pojazdów klasy wyższej nie jeździ po polskich drogach zbyt wiele. Zdecydowanie królują wśród nich luksusowe limuzyny niemieckich marek, cenione za trwałość i cieszące się prestiżem. A gdyby zdecydować się na Peugeota 605? Zgoda, prestiż nie będzie taki, jak samochodu z Bawarii, ale zawsze można wypomnieć krytykom ,że prezydentowi Republiki Francuskiej to nie przeszkadzało. I dodatkowy argument - jeżdżąc francuską limuzyną, można kreować śię na oryginała czy ekscentryka. W niemieckim aucie nic z tego ... Konserwatywne linie - Nakreślone przez Pinifarinę linie modelu 605 spodobają się dziś jedynie konserwatystom ceniącym ponadczasowy, nie podlegający chwilowym modom styl. Już wobec swych francuskich konkurentów - Citroena XM i Reanult 25 - Peugeot był konserwatywny. Wyszedł na tym dobrze , bowiem jego klasyczne nadwozie typu sedan bardziej pasowało do gustów statecznej klienteli niż nowomodne kombilimuzyny. Dziś jednak linie auta stały się jakby przesadnie kanciaste O tym, że motoryzacyjna moda nie stoi w miejscu, jeszcze dobitniej świadczy wygląd kokpitu. Jeśli nie liczyć zmiany koła kierownicy, przetrwał on od początku do końca produkcji auta w niezmienionym kształcie. I to właśnie widać dziś bardzo wyraźnie. Daleko mu bowiem do do finezyjnych rozwiązań proponowanych przez Francuzów w autach z poprzedniej dekady. Choć drugiej strony wypada zaznaczyć, że czytelność wskaźników i ergonomia obsługi nie budzą zastrzeżeń. Uwagi można mieć jedynie do jakości tworzyw sztucznych, która dziś nie bardzo pasuję do auta klasy wyższej. Przestrzeń i wygoda - Gwarantowane jest za to zadowolenie każdego, komu leży na sercu przestronność samochodu. Peugeot należy do liderów. Mnóstwo miejsca jest przy tym także z tyłu. Widać, że właśnie pasażerów tylnej kanapy potraktowano priorytetowo i miejsca na nogi nie zabraknie im nawet wtedy, gdy na przednim siedzeniu usiądzie wygodnie słusznej postury ochroniarz. Fotele są przy tym bardzo wygodne, zaś egzemplarze auta ze skórzaną tapicerką nie należą do rzadkości. Poczucie komfortu staję się pełne, gdy auto ruszy z miejsca. Można odnieść wrażenie, że prezydencki Peugeot unosi się nad jezdnią, bowiem jej nie równości są niemal nieodczuwalne. To zasługa konstrukcji zawieszenia , w którym i z tyłu i z przodu zastosowano ramy pomocnicze. Może nie zachowuję się ono najlepiej podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów. ale przecież nie do tego zostało stworzone. Koneserzy luksusowych aut mogą wybrać jeden z wielu silników o różnych właściwościach. Do spokojnej jazdy wystarcza zupełnie motory 2-litrowe, szczególnie montowana od 1994 roku jednostka 16-zaworowa. Silnik z turbo- doładowaniem zadowolą prawie każdego, nie palą przy tym zbyt wiele. Podobnie sprawnie napędzają samochód jeszcze oszczędniejsze turbodiesle. Niedoceniony - Flagowa limuzyna Peugeota produkowana w latach 80 i 90 posiada wszystkie cechy auta klasy wyższej, ale nigdy nie cieszyła się duża popularnością. Nie pomogła konserwatywna linia nadwozia, przestronne, bogato wyposażone wnętrze oraz jak na tę klasę aut oszczędne silniki. Na drodze stanął głównie brak renomy francuskiego producenta w tym elitarnym segmencie. Zważywszy na silną konkurencję, głównie ze strony pojazdów niemieckich, wiadomo było, że od początku produkcji "605" stała na straconej pozycji. Niewielkie zastrzeżenia do solidności montażu czy materiałów, z których wykonana jest tablica rozdzeilcza, zniknęły po modernizacji w 1993 roku. Wiele dobrego można powiedzieć o jednostkach napędowych, choć stosowane początkowo silniki 2.0 zasilane gaźnikiem były uciążliwe w eksploatacji(problemy z regulacją). Niesprawności dotyczą także wersji 3.0 V6/167KM (szarpanie,nieszczelne kolektory) z początku produkcji. Ciekawą propozycją są turbodiesle. Zapewniają przyzwoite osiągi i (w przeciwieństwie do 2.0 turbo czy3.0) niskie zużycie paliwa (średnio 7-8l). Użytkownik może liczyć na wysoki komfort resorowania, który zapewnia niezależne zawieszenie. Funkcjonalność gwarantuje blisko 500-litrowy bagażnik charakteryzujący się foremnym kształtem i eleganckim wykończeniem. Większośc oferowanych samochodów pochodzi z prywatnego importu.Często spotykane są wersje bogato wyposażone. Oprócz standardu, który od 1993 roku obejmował ABS, poduszkę kierowcy i wspomaganie układu kierowniczego, sporo auto jest wykończonych tapicerką skórzaną i ma klimatyzację. Uwagę zwracają niskie ceny. Za sześciolatka z silnikiem Diesla trzeba zapłacić nieco ponad 30tys. zł. O ile ceny zakupu to zaleta 605, o tyle ceny części i usług w ASO mogą znacznie nadwyrężyć domowy budżet(szczególnie przy 24-zaworowej wersji 3.0 V6). Historia/dane - Peugeot 605 debiutowałw 89r. W latach 93 i 95 zmiany w nadwoziu i we wnętrzu. W 94r pojawił się turbodiesel 2.4 (129KM). Następca (607) od 1999r. Napęd na przednią oś, zawieszenie niezależne, wszystkie tarcze wentylowane. Eksploatacja Usterki: częste problemy z "elektryką"-awarie centralnego zamka, podnośników szyb, osprzętu silnika ; przedwczesna korozja układu wydechowego; uszkodzenia łączników stabilizatora; wycieki oleju z półosi jednostronne działanie hamulca ręcznego. Zalety:szeroka gama silników;dobry poziom wyposażenia; komfortowe zawieszenie. Wady:niski prestiż modelu;awaryjne pierwsze auta; wysokie koszty utrzymania.
Tekst zamieszczony w tym artykule pochodzi z gazety :Auto Świat - Samochody Używane Nr2/2003(24)
Elegancja Francja - Modelem 605 Peugeot spróbował zająć część rynku zarezerwowaną wcześniej dla limuzyn niemieckich. Próba niestety się nie powiodła. Przez dziesięć lat produkcji (1989-1999) francuskie auto nie zagroziło renomowanym konkurentom z Niemiec. Przestronne wnętrze niestety nie szło w parze z niezawodnością podzespołów mechanicznych mechanicznych starannością montażu .Chwalona za oszczędne silniki (zwłaszcza wysokoprężne) i dobre właściwości jezdne "sześćsetpiątka" jest niestety częstym gościem warsztatów. Uważać trzeba zwłaszcza na modele z pierwszego okresu produkcji (do 1993r.- czyli do pierwszego face liftingu), wyposażenie w gaźnikowe silniki benzynowe.Usterki instalacji elektrycznej (zapłon, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb i lusterek. Praktycznie we wszystkich modelach należy zwrócić uwagę na stan zawieszenia, a zwłaszcza na łączniki stabilizatorów. Inne popularne przypadłości to wycieki oleju, usterki pompy paliwowej i wspomagania kierownicy. Jeśli jednak nabywca liczy się z potencjalnie częstymi wizytami w warsztacie i dodatkowo stać go na dość drogie części zamienne, może przymknąć oko na wymienione wady i zająć się zaletami. Jest ich nie mało-przestronne wnętrze, w którym w bardzo komfortowych warunkach może podróżować pięć osób, objętość bagażnika sięgająca 500litrów dobre zawieszenie czy bogate wyposażenie seryjne - to nie kwestionowane zalety Peugeota 605. Pewne zastrzeżenia można mieć jeszcze do wykończenia wnętrza-po latach plastiki zaczynają skrzypieć, czasem nawet pękają. Spośród dostępnych na rynku wersji silnikowych godne polecenia wydają się być zwłaszcza jednostki wysokoprężne z turbodoładowaniem o pojemności 2,1 lub 2,5 litra. Są one dość oszczędne i zapewniają ciężkiemu Peugeotowi zadowalające osiągi. Jeśli zużycie paliwa jest kwestią drugorzędną , można pokusić się o zakup modelu z benzynowym silnikiem V6 o pojemności 167 lub 200 koni mechanicznych.W ofercie występują jeszcze podstawowe jednostki napędowe-czyli dwulitrowe silniki benzynowe od 108KM (najstarszy, gaźnikowy silnik) do 182KM wersja z turbosprężarką.Historia - 1989-prezentacja modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie 1995-drobny face lifting , podniesienie poziomu bezpieczeństwa biernego1999-rozpoczęcie produkcji następcy, Peugeota 607. Awarie - Awarie instalacji elektrycznej(zapłon , sterowanie szyb i lusterek), łączników stabilizatora, pomp paliwa, pomp wspomagania kierownicy, wycieki oleju. Oferta - Dominują samochody wyprodukowane przed 1993r., głównie wersje z silnikami benzynowymi 3.0 i Dieslem 2.1 litra. Ceny aut z tego okresu oscylują wokół 10-14tysięcy złotych. Wiele auto z benzynową jednostką napędową wyposażonych jest w instalację gazową, znacznie obniżającą koszty użytkowania. Modele z najwcześniejszego okresu produkcji można kupić za kwotę mniejszą niż 10 000Pln. Z kolei najnowsze egzemplarze z lat 1997-99 mogą kosztować nawet ponad 30 000Pln. MOTOR Nr40(2677) 27.09.2004
- powrót na góre -